محاسبه تیرآهن و میلگرد مصرفی برای ساختمان
نوشته شده توسط : فولاد تجارت افلاک

آهنین افلاک - محاسبه تیرآهن و میلگرد

 

 

محاسبه میلگرد و تیرآهن در پروژه‌های ساختمانی

میلگرد و تیرآهن از مصالح پرکاربرد در صنعت ساختمان هستند و محاسبه دقیق میزان مورد نیاز آنها برای مدیران پروژه حائز اهمیت است. در این مقاله روش‌های محاسبه مقدار میلگرد و تیرآهن در یک پروژه ساختمانی را بررسی می‌کنیم.

چرا محاسبه تعداد میلگرد و تیرآهن جهت شروع به ساخت اهمیت دارد؟

مدیریت پروژه شامل پیش‌بینی دقیق مصالح مورد نیاز برای کنترل هزینه‌ها است. انتخاب نوع و اندازه مناسب مصالح، از اتلاف هزینه‌ها جلوگیری می‌کند. برای مثال، محاسبه دقیق تیر و ستون فلزی در ساختمان، از پرداخت هزینه‌های گزاف تیرآهن و میلگرد جلوگیری می‌کند. برای اطلاع از به‌روزترین قیمت تیرآهن، به لینک فوق مراجعه کنید.

روش های محاسبه میزان تیرآهن مصرفی

انتخاب نوع سازه (فلزی یا بتنی) اولین قدم در محاسبه دقیق میزان تیرآهن مورد نیاز است. پارامترهای دیگری مانند نقش، عملکرد و میزان باری که تیرآهن باید تحمل کند نیز در این امر دخیل هستند. به طور کلی، دو روش برای محاسبه میزان تیرآهن در سازه‌ها وجود دارد:

1- محاسبه بر اساس وزن: در این روش، وزن کلی تیرآهن با ضرب طول آن در وزن مخصوص (موجود در جدول اشتال یا مندرج در پلاک الصاقی محصول) محاسبه می‌شود.
2- محاسبه بر اساس تعداد طبقات: در این روش، با توجه به تعداد طبقات ساختمان و نوع اسکلت (معمولی یا ویژه)، میزان تیرآهن مورد نیاز به طور تقریبی تخمین زده می‌شود.

آهنین افلاک - محاسبه وزن تیرآهن و میلگرد برا ساختمان

محاسبه تیرآهن برای ساختمان یک طبقه

در ساخت ساختمان‌های یک طبقه، معمولاً از تیرآهن سایز 12 برای ستون‌ها استفاده می‌شود. انتخاب سایز بالاتر تیرآهن، جز افزایش هزینه‌ها، هیچ مزیت دیگری ندارد. برای محاسبه آنلاین تیرآهن مورد نیاز، کافیست وزن یک تیرآهن را در تعداد آنها ضرب کنید.

ساختمان‌های یک طبقه معمولاً با اسکلت بتنی ساخته می‌شوند. پس از انتخاب نوع سازه، باید سایز مناسب تیرآهن با توجه به شرایط ساختمان تعیین شود. تعداد و فاصله دهانه‌ها یا فاصله بین دو تیرآهن نیز فاکتور مهمی در محاسبه میزان آهن مصرفی است. با در نظر گرفتن این پارامترها، می‌توان تعداد تیرآهن مورد نیاز و وزن مجموع آن را تخمین زد.

تعداد تیرآهن برای ساختمان دو طبقه

در ساخت یک ساختمان دو طبقه اسکلت فلزی، علاوه بر تیرآهن‌های اصلی برای ستون‌ها، به تیرآهن‌های فرعی برای ساخت سقف نیز نیاز است. نوسانات قیمت تیرآهن ۱۸، به‌کار رفته در ستون‌های اصلی، نقش مهمی در برآورد قیمت نهایی و هزینه‌های پروژه خواهد داشت. به‌طور کلی، برای محاسبه میزان آهن مصرفی در این نوع ساختمان‌ها، عواملی مانند نوع تیرآهن، تعداد تیرهای اصلی و فرعی و برآورد وزن کلی، حائز اهمیت هستند.

محاسبه تیرآهن برای ساختمان سه طبقه

محاسبه میزان تیرآهن در ساختمان‌های سه طبقه و بالاتر، علاوه بر عوامل ذکر شده، به نوع منطقه و شرایط جغرافیایی سازه نیز وابسته است. وزن سازه و مقاومت مورد نیاز برای تحمل فشارهای وارده نیز از دیگر فاکتورهای مؤثر در تعیین مقدار آهن مصرفی در این نوع ساختمان‌ها هستند.

میزان میلگرد مورد نیاز برای هر طبقه در سازه‌های مختلف، متغیر است. به طور میانگین، در یک ساختمان مسکونی با اسکلت بتنی معمولی، 5 تا 7 تن میلگرد برای هر طبقه لازم است. این مقدار برای سوله‌های صنعتی بین 8 تا 12 تن و برای پل‌ها حدود 15 تا 20 تن است. لازم به ذکر است که این ارقام تقریبی هستند و مقدار دقیق میلگرد برای هر پروژه به عوامل مختلفی از جمله نوع سازه، متراژ، تعداد طبقات و شرایط بارگذاری بستگی دارد.





:: برچسب‌ها: آهنین افلاک , فولاد تجارت افلاک , تیرآهن , میلگرد , نبشی و ناودانی , خرید آهن , فروش آهن , محسن کاکولوند , عارف کاکولوند , گالوانیزه ,
:: بازدید از این مطلب : 33
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 12 خرداد 1403 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: